Vitamine B12

Vitamine B12 wordt ook wel cobalamine genoemd en is onderdeel van het vitamine B-complex. Vitamine B12 is een water oplosbare vitamine.

Wat doet vitamine B12?

Vitamine B12 ondersteunt het energieniveau en helpt bij vermoeidheid. Ook ondersteunt vitamine B12 het proces van celvernieuwing en het zenuwstelsel. Zo speelt deze vitamine een belangrijke rol in het functioneren van zenuwen en bij de vorming van rode bloedcellen. Verder is vitamine B12 goed voor de weerstand, het geheugen, de concentratie, het leervermogen en de gemoedsrust.

Hoeveel vitamine B12 heb je per dag nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine B12 is 2,5 microgram (mcg). Er zijn weinig tot geen nadelige effecten bekend van een hoge vitamine B12-inname.

Vitamine B12 in de voeding

Vitamine B12 komt alleen in dierlijke producten voor, zoals vlees(waren), vis, eieren en zuivel. In de Nederlandse voeding is zuivel de belangrijkste bron van vitamine B12, gevolgd door vlees.

Vitamine B12: supplement voor veganisten en senioren

Een supplement met vitamine B12 kan zinvol zijn voor veganisten en senioren. Een deel van ouderen (circa 25%) neemt namelijk minder vitamine B12 op uit de (natuurlijke) voeding dan op jongere leeftijd.

Ook veganisten krijgen het advies om extra vitamine B12 te nemen in de vorm van een supplement.

Gerelateerde producten

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close