Omega-3 visolie

Over omega-3 vetzuren of omega-3 visolie hoor en lees je vaak. Maar wat zijn omega-3 vetzuren eigenlijk? Deze groep van vetzuren, vaak ook afgekort als omega-3, is een groep van onverzadigde vetten. Voorbeelden van deze vetzuren zijn eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Deze staan ook bekend als omega-3 visolie.

Wat doet omega-3 visolie (EPA en DHA)?

Bij een dagelijkse inname van 250 mg omega-3 visolie (DHA en EPA) zijn deze visvetzuren goed voor het hart. DHA is bij een inname van 250 mg per dag ook een belangrijke bouwsteen voor de hersenen en het helpt om scherp te blijven zien.
Tijdens de zwangerschap is DHA belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen van de baby (bij een dagelijkse inname van 200 mg DHA).

Hoeveel omega-3 visolie per dag?

Een veelgestelde vraag is hoeveel omega-3 visolie per dag (EPA en DHA) geadviseerd wordt. De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om per dag 200 milligram EPA/DHA uit vis (omega-3 visolie) binnen te krijgen. Om deze hoeveelheid omega-3 visolie binnen te krijgen, adviseert het Voedingscentrum om tenminste 1 keer per week vis te eten, bij voorkeur vette vis zoals haring, zalm, forel en makreel.

Omega-3 visolie (EPA en DHA) en voeding

Zoals de naam visvetzuren al doet vermoeden, zit omega-3 visolie (EPA en DHA) vooral in vis en in schaal- en schelpdieren. DHA en EPA zitten vooral in vette vis als haring, zalm, forel en makreel. Witte (magere) vis bevat ook visvetzuren, maar minder dan de vette vissoorten. Aan sommige voedingsmiddelen, zoals aan bepaalde soorten margarines, wordt EPA of DHA toegevoegd. En ze komen in kleine hoeveelheden voor in eieren en vlees, afhankelijk van het soort voer dat de dieren gegeten hebben.

Waar zit omega-3 nog meer in (EPA en DHA)?

Als je vis niet lekker vindt of je allergisch bent voor vis (dat is 1 op de 1000 tot 2000 mensen), kun je kiezen voor visoliesupplementen als aanvulling van omega-3 visolie op je voeding.

Gerelateerde producten

Meer over Vitamines

Vitamines zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. We halen ze uit onze dagelijkse voeding. Er zijn 13 verschillende vitamines en ze zijn alle 13 even belangrijk.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close