Magnesium

Wat doet magnesium?

Wat doet magnesium precies? Magnesium is goed voor de spieren en draagt bij aan het behoud van sterke botten en tanden en aan de aanmaak van cellen en weefsels. Verder is magnesium van belang voor het zenuwstelsel, goed voor de gemoedstoestand, het concentratievermogen én zorgt voor geestelijke energie. En ook goed om te weten: het helpt om vermoeidheid en moeheid te verminderen.

Hoeveel magnesium per dag?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) magnesium is 375 milligram (mg). Zowel mannen als vrouwen krijgen wat minder magnesium binnen dan aanbevolen wordt.
Naast de dagelijkse voeding kun je ter aanvulling op je voeding kiezen voor een supplement met magnesium.

Waar zit magnesium in?

Magnesium komt in veel voedingsmiddelen voor. Het zit in brood, zuivel, vlees, noten en groenten. In de Nederlandse voeding zijn graanproducten de belangrijkste bron van magnesium, gevolgd door zuivel.

Magnesium bijwerkingen

Bij een teveel aan magnesium kunnen bijwerkingen optreden. Een bijwerking kan het ontstaan van lichte diarree zijn. Dat kan alleen gebeuren door supplementen of verrijkte voedingsmiddelen. De maximaal veilige dosis voor magnesium uit supplementen en verrijkte voedingsmiddelen is 250 milligram per dag. Van magnesium uit voeding zijn geen bijwerkingen bekend.

Waarom magnesium ‘s avonds innemen?

Je kan zowel ‘s morgens als ‘s avonds magnesium innemen. Dat maakt voor de werking van het mineraal niet uit.

Gerelateerde producten

Meer over Mineralen

Mineralen hebben veel overeenkomsten met vitamines. Het zijn net als vitamines stoffen die voorkomen in eten en drinken.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close