Calcium

De naam van het mineraal calcium komt van het Latijnse calx, dat kalksteen betekent.

Wat doet calcium in het lichaam?

Calcium speelt een rol bij de botaanmaak, is nodig voor het behoud van sterke botten en helpt de tanden sterk te houden. Maar calcium doet meer. Het ondersteunt de bloedstolling, draagt bij tot de normale werking van het zenuwstelsel en is goed voor de spieren. Ook ondersteunt calcium de spijsvertering én het energieniveau.

Hoeveel calcium per dag?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) calcium is 800 milligram (mg).

Waar zit calcium in?

In Nederland wordt veel calciumrijke voeding gegeten, zoals kaas en melk. Zuivel is veruit de belangrijkste leverancier van calcium in voeding. Bijna 60% van de inname van calcium komt uit melkproducten. In groenten, peulvruchten, noten en brood zit ook calcium, maar veel minder.

Calcium tekort?

Wanneer je vermoedt dat je een calcium tekort in de voeding hebt, is het verstandig om dit te bespreken met een arts of diëtist.

Wanneer calcium innemen?

Lukt het niet om voldoende zuivel of andere calciumrijke voeding te eten? Dan kan aanvulling in de vorm van een supplement met extra calcium zinvol zijn.

Gerelateerde producten

Meer over Mineralen

Mineralen hebben veel overeenkomsten met vitamines. Het zijn net als vitamines stoffen die voorkomen in eten en drinken.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close